Etter- og videreutdanningskurs ved Det teologiske fakultet

Emnet gir et innblikk i islamsk omsorgsarbeid ved å gi en helhetlig forståelse av islamsk sjelesorg og praksis i en norsk og nordisk kontekst. Begrepet ‘sjelesorg’ har tradisjonelt ikke vært en del av islamsk historie. Imidlertid har samtalepraksis i omsorgsøyemed en lang historie i islam og blant muslimer og dette har en implisitt teologisk begrunnelse som islamsk praksis. 

Emnet gir en grunnleggende innføring i filosofiske, etiske og eksistensielle dialoger. Dialogen sees her som et undersøkende fellesskap der enkeltpersoner legger frem sine eksistensielle og etiske spørsmål til undersøkelse hos en profesjonell samtalepartner, gjerne med utgangspunkt i eget liv. Emnet søker både å utvikle praktiske ferdigheter i å tilrettelegge for slike dialoger, og å styrke studentenes refleksjon rundt den dialogiske samtalepraksisen med utgangspunkt i relevant teori. Det legges opp til et dialogisk læringsmiljø, der studentene inviteres til et aktivt dialogarbeid som del av studiet.

Emnet gir en innføring i profesjonsetikk for alle som jobber med barn og ungdom i kirka og religiøse organisasjoner, samt en innføring i sentrale deler av kristendommens trosinnhold og etikk med vekt på aktuelle utfordringer, konfliktområder og holdninger innen kirke, politikk og kultur.

Dialogpilotene er et utdanningsprosjekt for unge voksne i Oslo og østlandsområdet. Ferdig utdannede dialogpiloter skal ut i skolene og ungdomsmiljøene i østlandsområdet og gjennomføre tros- og livssynsdialog gjennom tilpassede dialogverksteder.  

Med utgangspunkt i en ekskursjon til Wittenberg vil du lære å relatere artefakter og konkrete historiske steder til betydningsfulle hendelser i kirkehistorien. Den praktiske læringshorisonten for kurset er Trosopplæring i Den norske kirken, men kurset er også relevant for lærere i grunnskole og videregående skole.

Kurset gir en innføring i religiøs rådgivningspraksis og sjelesorg, med utgangspunkt i ulike religiøse tradisjoner, moderne norsk sjelesorgtenkning og filosofisk tenkning omkring dialogisk samtale. Det vil bli lagt vekt på bakgrunnen for ulike praksiser i religiøs og psykologisk tenkning, og det vil bli arbeidet med likheter og forskjeller mellom de religiøse rådgivningstradisjonene. Relasjonen mellom rådgiveren og den som søker råd eller hjelp vil bli vektlagt.

Føremålet med kurset, som er retta mot prestar og andre kyrkjeleg tilsette, er at kursdeltakarane, gjennom praktisk og teoretisk tilnærming til temaet, skal bli rusta til å møte islam og muslimar i Norge på konstruktive måtar. Kurset vil også gi islamkunnskap og stimulere til religionsteologisk refleksjon om forholdet mellom dei to religionane.

Kurset arbeider vi med bibeltekster og –lesninger med særskilt blikk for praksisfeltet trosopplæring med barn og ungdom. Arbeidsmetoden er fleksibel og med god anledning til å ta emnet mens man er i arbeid.

Dialogpilotene er et utdanningsprosjekt for unge voksne i Oslo og østlandsområdet. Ferdig utdannede dialogpiloter skal ut i skolene og ungdomsmiljøene i østlandsområdet og gjennomføre tros- og livssynsdialog gjennom tilpassede dialogverksteder.  

Hvordan foregår trosopplæring? Hva slags læringspraksiser benyttes i kirkelig undervisning med barn og unge? 

Pyntebilde av deltagere på trappa foran Det teologiske fakultet

Hva vil det si å være religiøs leder i et samfunn med mange trosretninger? Hvordan finner vi den gode balansen mellom tradisjon og forandring? Hvilke rettigheter har trossamfunnene, og hvilke plikter har de overfor storsamfunnet?

Studiet gir innføring i religionsrelatert lovgivning i Norge samt temaet menneskerettigheter og religion. Forholdet mellom individuell og kollektiv religionsfrihet blir vektlagt, likeens spenningen mellom religiøse idealer og sekulær lovgivning.

Denne modulen gir oversikt over tros- og livssynsmangfoldet i Norge og en innføring i forholdet mellom religiøse verdier og fellesskapsetikk i det pluralistiske samfunnet. Kurset vil ha fokus på verdispørsmål, utfordringer til dialog mellom religionene, og hva det vil si ha lederansvar i et tros- eller livssynssamfunn (inkludert spørsmålet om verdibasert ledelse).

”Prest og teolog i praksis” tar utgangspunkt i deltakernes yrkeskompetanse og praktisk-teologiske erfaring og gir dem metodiske verktøy for å forstå og analysere prestehverdagen. Kurset gjennomføres rullerende hos de forskjellige samarbeidende institusjonene i master i praktisk teologi. I 2017-18 vil det arrangeres av Det teologiske fakultet, UIO. 

Emnet gir en innføring i profesjonsetikk for alle som jobber med barn og ungdom i kirka og religiøse organisasjoner, samt en innføring i sentrale deler av kristendommens trosinnhold og etikk med vekt på aktuelle utfordringer, konfliktområder og holdninger innen kirke, politikk og kultur.

Martin Luther, dekorasjonsbilde

Kurset vil stimulere til fornyende teologisk samtale i prostiene fram mot reformasjon-markeringen. Ut fra en refleksjon over egen praksis, luthertekster og nye faglige perspektiv utfordres deltakerne til et engasjert arbeid med vår lutherske arv: Hva i den bør konfronteres og kritiseres? Finnes det glemte ressurser? Hva er det ved denne arven som kan utfordre og inspirere morgendagens kirke? 

AVU 2016-19 gir deg kompetanse til å være arbeidsveileder i Den norske kirke. Utdanningen er omfattende, med stor vekt på praksis i tillegg til litteraturstudier, undervisning og oppgaveskriving. Kurset er godkjent av Nasjonalt fagråd for arbeidsveiledning. 

Dialogpilotene er et utdanningsprosjekt for unge voksne i Oslo og østlandsområdet. Ferdig utdannede dialogpiloter skal ut i skolene og ungdomsmiljøene i østlandsområdet og undervise i tros- og livssynsdialog og dialogisk metode.

Hvordan foregår trosopplæring? Hva slags læringspraksiser benyttes i kirkelig undervisning med barn og unge? 

Videreutdanningen gir kunnskap om og forståelse for hvordan film kan fungere som livstolkning. I dagens samfunn har film og andre deler av populærkulturen en vesentlig rolle i livet til mange mennesker.

Med utgangspunkt i en ekskursjon til Wittenberg vil du lære å relatere artefakter og konkrete historiske steder til betydningsfulle hendelser i kirkehistorien. Den praktiske læringshorisonten for kurset er Trosopplæring i Den norske kirken

AVU gir kompetanse til å søke om godkjenning som arbeidsveileder. Utdanningen er omfattende, med stor vekt på praksis i tillegg til litteraturstudium, undervisning og oppgaveskriving.

Kurset arbeider vi med bibeltekster og –lesninger med særskilt blikk for praksisfeltet trosopplæring med barn og ungdom. Arbeidsmetoden er fleksibel og med god anledning til å ta emnet mens man er i arbeid.

Her finner du nyttig informasjon om arbeidsveilederutdanningen.

Et homiletikk - kurs inspirert av amerikansk prekenkultur. Kurset fokuserer på prekenen som muntlig formidling og møte mellom mennesker. Kurset tilbys som videreutdanningsemne i Master i praktisk teologi høsten 2012 og våren 2014. Kurset arrangeres i samarbeid med Presteforeningens fagråd for homiletikk.