Tidligere

Velkommen til vitnemålsutdeling!

Tid og sted: , Teologisk bibliotek

Velkommen til boklansering av Notto R. Thelles nye bok: Karl Ludvig Reichelt – misjonær mellom øst og vest.

Tid og sted: , Teologisk bibliotek

Under andre verdenskrig tok norsk kristenhet til motmæle mot nazistene. I denne gjesteforelesningen tar Anders Martinsen til orde for å se på Kristen-Norges kamp mot nazismen – kirkekampen – med et nytt blikk, både i lys av nyere studier og kirkens ambivalente forhold til jødene under krigen.

Tid og sted: , Teologisk bibliotek

Vi ønsker alle velkommen til en åpen æresdoktorforelesning med professor Catherine Cornille. Tema for forelesningen er: "Religious Pluralism and the Challenge of Relativism"

Tid og sted: , Teologisk bibliotek

Det teologiske fakultet markerer åpningen av et nytt semester. Studenter og ansatte ønskes velkommen til semesteråpning og forelesning ved førsteamanuensis Elisabeth Tveito Johnsen!

Velkommen til semesteravslutning!

Tid og sted: , Teologisk bibliotek, Domus Theologica, Blindernveien 9

Hvilke stemmer, kropper og praksiser har uttrykt en kritisk motmakt til institusjonenes makt, og hvem uttrykker den i dag? Hva står på spill, og hvor er motmakten forankret? Dette er spørsmål som står i sentrum for denne boken, redigert av Inger Marie Lid og Trygve Wyller.

Tid og sted: , Auditorium 2, MF vitenskapelig høyskole

Velkommen til Sjelesorgsymposiet 2022. Årets symposium har to hovedtema. Det ene er «Kan homoterapi være sjelesorg?» og vi knytter an til debatten om å begrunne homoterapi som sjelesorg. Det andre temaet er «Stand-up sjelesorg – ambivalente mulighetsrom». Her presenteres resultater fra en fersk empirisk undersøkelse om presters og diakoners sjelesorgerfaringer.

Tid og sted: , Teologisk bibliotek

Effort and Grace gir en ny tolkning av filosofien som livsstil og åndelig øvelse. 4. mai lanseres den på Det teologiske fakultet. Velkommen til boklansering!

Tid og sted: , Rom 214, Det teologiske fakultet, UiO

Jürgen Habermas er en av vår tids viktigste tenkere og utgav i 2019 et betydelig verk om Vestens filosofihistorie. Nå inviterer vi til foredrag og diskusjon med filosof Helge Høibraaten om moraliseringen av det hellige og «reddende» religion.

Tid og sted: , Faculty Library

The volume Levantine Entanglements makes a case for writing history in a new key. This launch event will address that argument.

Tid og sted: , Teologisk bibliotek

Halvor Moxnes er ute med ny bok: Svarte kong Baltasar, en bok om de hellige tre konger: Rase, religion og politikk

Tid og sted: , Auditorium 2 i Georg Sverdrups hus

Er det riktig å møte migranter med gjestfrihet?

Tid og sted: , Sted: Auditorium 2 i Georg Sverdrups hus

Religion og krig og fred og politikk og sånn

Tid og sted: , Undervisningsrom 2 i Georg Sverdrups hus

Guddommelig sex appeal i Det gamle testamente