Er Gud på Putin sin side?

Vår universitetslektor Markus Keller var til stede på Arendalsuka for å lede samtalen «Er Gud på Putin sin side?», arrangert av Den norske kirke. – Det ble en svært interessant samtale med et veldig spennende panel, forteller Keller.

Markus Keller. Foto
Universitetslektor Markus Keller.
Foto: Marie R. Midtlid / TF-UiO

Med den pågående krigen i Ukraina som bakteppe inviterte Den norske kirke til en panelsamtale om kirkens rolle i konflikten.

– For meg var dette blant årets mest spennende samtaler, forteller Markus Keller, som fikk lede arrangementet på Arendalsukas første dag.

Den russisk-ortodokse kirke i møte med krigen i Ukraina

I panelsamtalen deltok Olav Fykse Tveit, preses i Den norske kirke, Helene Skjeggestad, utenriksjournalist i Aftenposten og tidligere Russland-korrespondent, og Vebjørn Horsfjord, dekan ved VID vitenskapelige høgskole.

– Sammen kunne vi belyse hvordan Den russisk-ortodokse kirke forholder seg til krigen i Ukraina, hvorfor den gjør det den gjør, og ikke minst hvordan vi kan tenke om Den russisk-ortodokse som partner på vei mot en endelig løsning på konflikten, sier Keller.

I samtalen belyste Helene Skjeggestad hvilke roller krigen og kirken spiller for russere flest, men også hvordan dette har endret seg de siste årene. Olav Fykse Tveit trakk derimot lange linjer gjennom den russiske historien de siste 40 årene.

– I tillegg opplyste han samtalen med egne erfaringer og refleksjoner fra møter med patriark Kirill, forteller Keller.

Vebjørn Horsfjord knyttet det hele sammen og dro noen svært interessante linjer relatert til kirkens politiske engasjement over tid.

– Panelet bestod kanskje av de beste menneskene vi kunne drømt om, slår Keller fast.

Mer om panelet og bakgrunnen for samtalen

• Helene Skjeggestad er utenriksjournalist i Aftenposten og tidligere Russland-korrespondent. Hun dekket blant annet Maidan-opprøret i 2014 og har svært god kjennskap til russisk samfunn og kultur.
  • Olav Fykse Tveit er nå preses i Den norske kirke, men var generalsekretær i Kirkenes verdensråd fra 2010 til 2020. Han er også en av få i Norge som har møtt og samarbeidet med patriark Kirill personlig.
  • Vebjørn Horsfjord ble nylig ansatt som dekan ved VID. Han har lang fartstid fra både akademia og diakonale organisasjoner, og er den som har skrevet mest om Den russisk-ortodokse kirkes politiske engasjement i Norge de siste tiårene. Horsfjord har sin doktorgrad fra Det teologiske fakultet (TF) ved UiO. Han har også vært tilknyttet TF som postdoktor i perioden 2015–2017.

Bakgrunn for samtalen

Den russisk-ortodokse kirke har siden 1996 spilt en svært viktig rolle inn mot Russlands militære styrker, og som mange andre kirker har de lenge tatt en tydelig lederrolle religionspolitisk.

Siden 2008 har Den russisk-ortodokse kirke også blitt en viktig aktør i fremveksten av ideen om den russiske sivilisasjon. Denne ideen og identiteten er avgjørende i Russlands argumentasjon for hvorfor Kiev og Krim tilhører Russland. Det var her Volodymir den store lot seg døpe og Russland ble kristnet i 988.

Av Marie R. Midtlid
Publisert 24. aug. 2023 10:36 - Sist endret 24. aug. 2023 10:48