Aktiv satsing på likestilling og mangfold

I perioden 2019–2023 har Det teologiske fakultet (TF) deltatt i FRONT-prosjektet for å fremme likestilling og kjønnsbalanse på fakultetet. – Det har bidratt til bevisstgjøring og kompetanseheving på TF, sier rådgiver Ina Marie Ausland.

Illustrasjonsbilde hentet fra FRONT-prosjektets nettside.

FRONT-prosjektet jobber for en langsiktig og bærekraftig organisasjons- og kulturendring, hvor like muligheter for kvinner og menn er en normal del av forskningstilværelsen. Illustrasjonsbilde og beskrivelse av FRONT-prosjektet er hentet fra FRONT-prosjektets nettside

I prosjektperioden 2019–2023 har Det teologiske fakultet (TF), Naturhistorisk museum og Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet samarbeidet om å øke kvinneandelen i vitenskapelige toppstillinger gjennom FRONT-prosjektet.

– Dette samarbeidet har gitt en unik mulighet til å jobbe systematisk med kulturendring og organisasjonsutvikling ved enheter som er svært ulike i størrelse, organisering, fag- og forskningstradisjon, forteller rådgiver Ina Marie Ausland.

En positiv utvikling

Rådgiver Ina Marie Ausland.

Ausland har fulgt FRONT-prosjektet tett som enhetskoordinator på TF, og hun mener utviklingen har gått i riktig retning.

I 2013 var litt over 21 % av TFs professorer kvinner. I 2022 hadde kvinneandelen steget til nærmere 37 %. Ser man på professorer og førsteamanuensiser samlet, var kvinneandelen på 25 % i 2013. I 2022 var kvinneandelen på 50 %.

Denne positive utviklingen skyldes et langsiktig, strategisk arbeid som startet med fakultetets første handlingsplan for likestilling i 2010. Handlingsplanen har vært revidert flere ganger etter det, og de siste fire årene har arbeidet med likestilling og mangfold kommet til uttrykk gjennom fakultetets aktive deltakelse i FRONT-prosjektet.

Ausland understreker at kulturendring og organisasjonsutvikling tar tid, men at solid forankring i ledergruppa og blant de ansatte er et viktig steg mot målet om økt likestilling. Dette har TF jobbet mye med.

I prosjektperioden har vi vært nysgjerrige og åpne. Aktiviteten har blant annet bestått av foredrag på fakultetsseminar, kurs i kjønnsnøytrale ansettelsesprosesser, samt diskusjoner om «maskulin kultur» i forskning og lederutvikling. Dette har bidratt til kompetanseheving og bevisstgjøring på fakultetet, slår Ausland fast.

Nå er prosjektperioden snart over, men Ausland gleder seg over at det nye dekanatet vil videreføre både kunnskap og tiltak for et mer mangfoldig og likestilt fakultet.

TF fortsetter innsatsen

Bildet kan inneholde: person, klær, hår, yttertøy, smil.
Forskningsdekan Anne Hege Grung.

For forskningsdekan Anne Hege Grung er det avgjørende at kunnskapen TF har fått gjennom FRONT-prosjektet blir brukt aktivt for å sikre at den gode utviklingen fortsetter. Hun poengterer at likestilling og et mangfoldig arbeidsmiljø er en pågående prosess, ikke noe som er oppnådd en gang for alle.

Vi kan derfor ikke tillate oss å lene oss tilbake, men vi må være oppmerksomme og målrettede for å vedlikeholde de gode resultatene vi ser på TF, særlig når det gjelder kjønnsbalanse i staben. Denne balansen er et resultat av et bevisst strategisk arbeid, konkluderer Grung.

FRONT-prosjektet

Av Marie R. Midtlid