English version of this page

Aktuelle saker

Publisert 1. mars 2024 09:24

Førsteamanuensis Safet Bektovic var nylig gjest i podkasten «Lektor Lomsdalens innfall». I episoden deler han sine perspektiver på hva etisk og moralsk tenkning i islam innebærer, og dens betydning for religionsundervisning i skolen.

Publisert 27. feb. 2024 13:43

Det er ikke ofte man får invitasjon til en premiere og refleksjoner av egne produksjoner, men det skjer! LINK så på et utvalg av videoer produsert for og sammen med ADAPT-prosjektet (Andrekarriere desentralisert profesjonsstudium i teologi). Prosjektet pågår til 2026, og sjelesorg- casevideoer implementeres i den pågående undervisningen parallelt med videre arbeid i prosjektet.

Publisert 26. jan. 2024 10:14

Professor emeritus Halvor Moxnes har nylig fortalt om historien til skeive i kirken i NRK-programmet Kompass. I programmet deltok også cand. theol. Alex Ramstad Døsvik, som på søndag 28. januar blir den første åpne transpersonen i Norge som ordineres til prest.

Publisert 19. jan. 2024 15:08

Hvordan arbeider prester på livssynsåpne institusjoner? Hvordan kan teologien være en ressurs for prestetjeneste og for institusjoner i en ny og pluralistisk kultursituasjon? Hva er forholdet mellom prestetjeneste og livssyns- og omsorgstjeneste? Slike spørsmål er utgangspunktet for denne boka.

Publisert 17. jan. 2024 16:15

Professor Marius Timmann Mjaaland er en av redaktørene for en ny bok som undersøker menneskets innflytelse på klimaet, atmosfæren og naturen, Antropocen – menneskets tidsalder. Boken har allerede blitt omtalt i flere medier, og onsdag 24. januar ble den lansert i Domus Bibliotheca.

Publisert 5. jan. 2024 14:33

Antropocen, menneskets tidsalder, er foreslått som navn på den geologiske epoken vi nå går inn i. Mennesket anses som den viktigste faktor i de radikale endringer vi nå ser i klima og atmosfære, naturtap, kryosfære, hav og innsjøer.

Publisert 2. des. 2023 16:04

Jødiske Veivisere har blitt tildelt Sønstebyprisen 2024 for sitt arbeid mot økende antisemittisme i Norge. Prisen deles ut til personer eller organisasjoner som har fremstått som en modig forsvarer av de grunnleggende verdiene i vårt demokrati.

Publisert 14. okt. 2023 11:50

-Det er med sjokk og vantro vi er vitne til den voldsomme eskaleringen av konflikten i Israel og Gaza. Vår oppgave er å bidra til kunnskapsbasert forståelse og dialog, sier dekan Anders Runesson.

Publisert 11. okt. 2023 12:17

Gjennom åtte år har den nasjonale forskerskolen Authoritative Texts and Their Reception (ATTR) skapt viktige arenaer for faglig utvikling og nettverksbygging for doktorgradskandidater. Nå arrangeres forskerskolens aller siste seminar.

Publisert 10. okt. 2023 12:48

En studie av kroppen i Det Gamle Testamente, som gjør oss klokere på vår egen kulturarv, på disse eldgamle tekstene i deres historiske kontekst og om oss selv og våre fascinerende kropper.

Publisert 3. okt. 2023 12:39
Kristne strateger handler om kristen strategi i Norge på 1800- og 1900-tallet slik et trettitalls kvinner og menn utformet og arbeidet med den. Boka gir ny kunnskap både om kristendomshistorien og strategifeltet.
Publisert 21. sep. 2023 14:01

Moral og etikk i islam er en introduksjon til islamsk grunnlagsetikk. Den gjør rede for kildene til muslimers moral i etisk tenkning og presenterer de viktigste tolkningsperspektivene historisk og i nåtid.