Bakgrunn
Dette emnet på 20 studiepoeng inngår i prosjektet Dialogpilotene som i fellesskap eies av Kirkelig Dialogsenter Oslo, Human-Etisk Forbund, Tauheed Islamic Centre, Minhaj-ul-Quran International Norway og Islamic Cultural Centre.
Dialogpilotene er et utdanningsprosjekt for unge voksne (19 til 30 år) i Oslo og østlandsområdet, i samarbeid med Det teologiske fakultet, Universitetet i Oslo. Ferdig utdannede dialogpiloter skal ut i skolene og ungdomsmiljøene i østlandsområdet og gjennomføre dialogverksteder med fokus på tros- og livssynsdialog, bekjempelse av fordommer og bevisstgjøring av elevenes egne holdninger.
Fakta
- Emnekode: RESA2702V
- Studiepoeng: 20 stp
- Tid:Høst 2023 - Vår 2024
- Påmeldingsfrist:
15. mai på prosjektsiden
Studieemnet
Studieemnet har både teoretiske og praktiske komponenter. Følgende temaer dekkes gjennom undervisning og arbeid med pensumlitteratur:
- religiøs og livssynsmessig pluralisme i Norge
- innføring i islam, kristendom og humanisme
- kulturforståelse
- identitet og ungdomskultur
- religionskritikk
- rasisme og ekstremisme
- dialog i teori og praksis
- dialog om religion og etikk i skolen
I tillegg kommer praktiske øvelser og veiledet praksis (fortrinnsvis i skolen).
Hva lærer du?
- Kunnskapsmål: Studieemnet skal gi kunnskap om og reflektert innsikt i de temaene som er angitt ovenfor.
- Ferdighetsmål: Studieemnet skal oppøve evnen til å føre dialog i praksis, i møte med unge med ulik kulturell og religiøs/livssynsmessig bakgrunn. Det skal også gi trening i å forebygge og transformere kultur- og religionsrelaterte konflikter.
- Holdningsmål: For en mer detaljert beskrivelse av lærings- og holdningsmålene for dialogpilot-studiet viser vi Formål, mål og metode for dialogpilotutdanningen.
Dialogpilotene ønsker å:
- utdanne unge voksne fra forskjellige tros- og livssynstradisjoner i østlandsområdet til kompetente og aktive dialogarbeidere
- skape nettverk blant unge voksne og ungdom på tvers av tros- og livssynsgrenser i regionen
- bidra til at ungdommer kan utvikle egen identitet uten at det går på bekostning av andre
- bidra til gode verktøy for samtaler om tro, livssyn og identitet, i skolene og i andre sammenhenger der ungdom, gjerne med ulik bakgrunn, møtes.
Undervisning og gjennomføring
Kurset holdes høsten 2023– våren 2024. Studiet har forelesninger og øvelser over seks helgesamlinger og fem ettermiddagssamlinger, i kombinasjon med læringsressurser og arbeidskrav i det nettbaserte læringsverktøyet Canvas.
Ettermiddags- og helgesamlingene avvikles på følgende datoer i 2023-2024 (Vi tar forbehold om endringer):
Program for høsten 2023 og våren 2024:
- 9.- 10. september (helgesamling)
- 5. oktober (kl 17-20)
- 7.- 8. oktober (helgesamling)
- 16. november (kl. 17-20)
- 18. - 19. november (helgesamling)
- 7. desember (kl. 17-20)
- 11. januar 2022 (kl. 17-20)
- 13. - 14. januar (helgesamling)
- 1. februar (kl. 17-20)
- 3. - 4. februar (helgesamling)
- Praksis gjennomføres i perioden februar - april
- 13. - 14 april (helgesamling)
Arbeidskrav:
- Deltakelse på minimum 80 % av kurssamlingene.
- Refleksjonsnotat – egne erfaringer knyttet til studiet, på 500-750 ord. Frist: dato kommmer.
- Innlevering av førsteutkast på minimum 500 ord på de tre oppgavene som er del av mappeeksamen (se nedenfor).
- Utkastet på hjemmeoppgaven skal være på minimum 1000 ord.
- To godkjente praksisoppdrag med veiledning (i vårsemesteret).
Mappeinnleveringer:
- En skriftlig pensumrefleksjon på ca. 1200 ord (i høstsemesteret). Frist: kommer.
- En hjemmeoppgave over oppgitte/alternative tema på ca. 3500 ord (innlevering av førsteutkast i desember, endelig innlevering i mai). Frist for førsteutkast: kommer
- Reflekterende rapport etter praksisøvelsene (dialogverksteder), på 2000-2500 ord Frist: to uker etter siste praksis.
Informasjon om innlevering av mappe vil publiseres på Canvas i god tid før innlevering.
Vurdering og eksamen
Vurderingsformen er mappeeksamen. I mappen inngår de tre innleveringene som er nevnt ovenfor. Det vil ikke være anledning til å avlegge eksamen hvis det ikke har blitt levert inn et førsteutkast med påfølgende kommentar fra studieveileder. (jfr arbeidskrav over)
Innholdet i mappen, inkludert revidert versjon av hjemmeoppgaven, vurderes samlet ved slutten av studiet i mai. Mappen leveres i Inspera innen kl 14.00 29. mai 2024.
Sensur
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Lenker/Pensum
- Pensumliste (pdf)
- Gå til Canvas
- Ressursmateriale "La oss snakke sammen" (pdf)
- Prosjekt Dialogpilotene
Kursledere
Anne Hege Grung
Tonje Kristoffersen
Tonje Kristoffersen er daglig leder ved Kirkelig Dialogsenter. Hun er utdannet kateket, og har vært med i Dialogpilotenes styre siden oppstart av organisasjonen. Hun har tidligere jobbet som kateket i Grorud/ Romsås menighet og som undervisningsrådgiver for Oslo biskop og bispedømmeråd. Tonje har undervist i dialogisk metode på Dialogpilotstudiet siden 2019.
Eliana Hercz
Eliana Hercz er leder for Dialogpilotene og har undervist i dialogisk metode på Dialogpilotstudiet siden 2021. Hun har en mastergrad i Religion og samfunn ved Universitetet i Oslo og tok selv dialogpilotstudiet i 2016.
Marit Fiske Fjalestad
Marit Fiske Fjalestad jobber som rådgiver ved Kirkelig Dialogsenter. Hun har mastergrad i Religion og Samfunn ved Universitet i Oslo, og er også utdannet Dialogpilot.