Birte Nordahl blir ny stipendiat i REDO-prosjektet ved Universitetet i Oslo

Birte Nordahl, Cand. theol., utdannet ved Det teologiske fakultet, begynner som doktorgradsstipendiat i REDO i april 2015.

Nordahls Phd-prosjekt vil utforske hvordan konseptet Kjærlighet ble brukt, kroppsliggjort og ritualiert i tiden etter terrorangrepen i Oslo og på Utøya 22. juli 2011.

Birte Nordahl er en anerkjent teolog og prest i Den Norske Kirke. Hun kommer nå fra en stilling som domkirkeprest ved Oslo domkirke. I tillegg til stillinger som prest har Nordahl blant annet bakgrunn fra scenekunst, som lærer, som redaktør, som prosjektleder og med sosialt og feministisk arbeid.

Den rituelle responsen på 22. juli-terroren er et hovedcase i REDO-prosjektet. Prosjektleder Jone Salomonsen arbeider sammen med religionsforskerne Cora Alexa Døving og Ida Marie Høeg i underprosjektet "Betydningen av 22. juli". Nordahls prosjekt vil gå i dialog med dette prosjektet.

Birte Nordahl tiltrer i april 2015.

English version of this article

Publisert 9. feb. 2015 15:32 - Sist endret 22. mars 2015 11:48