Gjesteforsker Sarah Pike

Professor Sarah Pike kommer til Det teologiske fakultet som gjesteforsker våren 2015.

Sarah Pike. Foto: © California State University, Chico.

Sarah Pike er professor i sammenlignende religionsvitenskap ved California State University, Chico, i USA, hvor hun også leder humaniorasenteret.

Hun fikk sin doktorgrad i religionsstudier fra Indiana University i 1998, og har siden forsket innen religion, kvinnestudier og ritualstudier.

Hun kombinerer etnografiske og historiske metoder i sin forskning, og hennes interesser inkluderer miljøvern, ungdom og religion, og paganisme, blant andre emner.

Hennes mest kjente publikasjon er hennes etnografi fra moderne paganisme-festivaler, Earthly Bodies, Magical Selves: Contemporary Pagans and the Search for Community, som ble publisert av University of California Press i 2001.

Hennes nåværende forskning, som også er hennes bidrag til REDO, gjelder radikalmiljøaktivisme i USA.

Hennes prosjekt har tittelen An Internal Revolution: Collective Ritualizing and Youth Conversion to Radical Environmentalism. Les mer om Pikes prosjekt.

REDO er svært glade for å kunne invitere Pike som gjesteforsker til Det teologiske fakultet ved Universitetet i Oslo denne våren. Hun vil tilbringe fire måneder i Oslo, og ankommer i mars.

Under oppholdet vil hun arbeide med sitt individuelle forskningsprosjekt, delta i redo-seminarer, og undervise. Studenter ved Det teologiske fakultet kan se frem til hennes undervisning i kurset Ritual, Pilgrimage og Environmentalism, der hun, sammen med REDO-forsker Marion Grau, vil relatere REDOs forskning til ritualteori og økologi, samt pilegrimsstudier.

Publisert 3. feb. 2015 14:09 - Sist endret 3. feb. 2015 14:09