Fra religionskritikk i dataspill til religionskritikk i klasserommet

– Det viktigste jeg lærte på studiene var toleranse og innsikt, forteller Kristofer Sjølie. Han jobber som lektor på Skullerud ungdomsskole i Oslo, og mener at studiene i religion og samfunn har gjort han godt forberedt på å møte elever med ulik tros- og livssynsbakgrunn.

Kristofer Sjølie. Foto
En bachelor- og mastergrad i religion og samfunn gir deg mange spennende muligheter. Kristofer Sjølie bestemte seg for å bli lektor da han var ferdig med sin mastergrad.

Som lektor på Skullerud ungdomsskole i Oslo underviser Kristofer Sjølie i fagene kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE), samfunnsfag og engelsk. Kunnskapen og ferdighetene fra utdanningen i religion og samfunn får han brukt faglig i undervisningen, men også for å bygge gode relasjoner til elevene.

– Skolen jeg jobber på har elever med ulik tros- og livssynsbakgrunn. I min relasjon til elevene hjelper det veldig å vite en del om ulike religioner og livssyn, sier Sjølie.

Religion engasjerer

Sjølie opplever at debatter om religion og religionskritikk engasjerer elevene, og at utdanningsbakgrunnen hans gjør det enklere å tilrettelegge for gode diskusjoner om vanskelige temaer. Selv skrev han masteroppgave om religionskritikk i dataspill da han gikk på masterprogrammet i religion og samfunn, noe han beskriver som den morsomste oppgaven han jobbet med gjennom studieløpet.

– Arbeidet jeg gjorde med masteroppgaven gjør det mulig å åpne opp for debatt og se nærmere på religionskritikk sammen med elevene enn jeg ellers kunne gjort. Jeg har fått med meg mange viktige perspektiver fra studiene som jeg nå bruker i klasserommet, sier Sjølie.

Han understreker at økt toleranse og innsikt er det aller viktigste han tar med seg fra studietiden, og at dette er noe han han har nytte av både i og utenfor jobben.

– Som student i religion og samfunn lærer du blant annet om ulike religioner og livssyn, og om dialogen dem imellom. Da jeg studerte opplevde jeg at fordommer ble brutt ned, og at vi alle fikk en større forståelse for tros- og livssynsfeltet.

Les om bachelorgraden i religion og samfunn

En studietid med mange spennende muligheter

Sjølie sitter igjen med mange gode opplevelser fra studietiden. En opplevelse som sitter friskt i minnet, er da han fikk i oppgave å intervjue en imam på Grønland i Oslo.

– Etter samtalen med imamen ble jeg invitert på middag til han og familien. Jeg fikk en ny forståelse av islam den dagen. Det var en veldig positiv opplevelse!

Som masterstudent fikk også Sjølie reise til både København og New York. I København fikk han delta på et seminar med en av Europas fremste Nietzsche-eksperter, og i New York fikk han tilbringe et helt semester som utvekslingsstudent.

– I New York jobbet jeg med masteroppgaven og tok fag ved siden av. I løpet av dette halvåret fikk jeg et innblikk i hvordan mange amerikanere ser på religion, samtidig som jeg ble lokalkjent i New York. Det kan virkelig anbefales!

Les om mastergraden i religion og samfunn

Som lærer må du like mennesker

Etter noen år som lærer er Sjølie fornøyd med både utdanningsvalget og yrkesvalget. Han tok bachelorgraden og mastergraden i religion og samfunn for å holde mange jobbmuligheter åpne, og da han var ferdig bestemte han seg for å ta praktisk-pedagogisk utdanning for å bli lektor.

Sjølie anbefaler andre som vil gå i samme retning å skrive masteroppgave om noe man synes er spennende. Han understreker også at det er viktig å fokusere på hvordan man kan bruke det man lærer underveis til å bygge gode relasjoner med elevene.

– Som lærer må du være flink med mennesker! Ikke velg læreryrket hvis du ikke liker mennesker, slår Sjølie fast.

Kristofer Sjølie

• Studieprogram: Religion og samfunn
  • Grad: Mastergrad
  • Stillingstittel: Lektor med opprykk
  • Arbeidsgiver: Skullerud ungdomsskole, Oslo kommune

Les mer om hva du kan jobbe med etter å ha studert religion og samfunn på våre nettsider!

Av Marie R. Midtlid
Publisert 18. mars 2024 13:42 - Sist endret 18. mars 2024 13:42