Bakgrunn
Dette emnet på 20 studiepoeng inngår i prosjektet Dialogpilotene som i fellesskap eies av Kirkelig Dialogsenter Oslo, Human-Etisk Forbund, Tauheed Islamic Centre, Minhaj-ul-Quran International Norway og Islamic Cultural Centre.
Dialogpilotene er et utdanningsprosjekt for unge voksne (19 til 30 år) i Oslo og østlandsområdet, i samarbeid med Det teologiske fakultet, Universitetet i Oslo. Ferdig utdannede dialogpiloter skal ut i skolene og ungdomsmiljøene i østlandsområdet og gjennomføre dialogverksteder med fokus på tros- og livssynsdialog, bekjempelse av fordommer og bevisstgjøring av elevenes egne holdninger.
Fakta
- Emnekode: RESA2702V
- Studiepoeng: 20 stp
- Tid:Høst 2021 - Vår 2022
- Påmeldingsfrist:
1. juni på prosjektsiden
Studieemnet
Studieemnet har både teoretiske og praktiske komponenter. Følgende temaer dekkes gjennom undervisning og arbeid med pensumlitteratur:
- religiøs og livssynsmessig pluralisme i Norge
- innføring i islam, kristendom og humanisme
- kulturforståelse
- identitet og ungdomskultur
- religionskritikk
- rasisme og ekstremisme
- dialog i teori og praksis
- dialog om religion og etikk i skolen
I tillegg kommer praktiske øvelser og veiledet praksis (fortrinnsvis i skolen).
Hva lærer du?
- Kunnskapsmål: Studieemnet skal gi kunnskap om og reflektert innsikt i de temaene som er angitt ovenfor.
- Ferdighetsmål: Studieemnet skal oppøve evnen til å føre dialog i praksis, i møte med unge med ulik kulturell og religiøs/livssynsmessig bakgrunn. Det skal også gi trening i å forebygge og transformere kultur- og religionsrelaterte konflikter.
- Holdningsmål: For en mer detaljert beskrivelse av lærings- og holdningsmålene for dialogpilot-studiet viser vi Formål, mål og metode for dialogpilotutdanningen.
Dialogpilotene ønsker å:
- utdanne unge voksne fra forskjellige tros- og livssynstradisjoner i østlandsområdet til kompetente og aktive dialogarbeidere
- skape nettverk blant unge voksne og ungdom på tvers av tros- og livssynsgrenser i regionen
- bidra til at ungdommer kan utvikle egen identitet uten at det går på bekostning av andre
- bidra til gode verktøy for samtaler om tro, livssyn og identitet, i skolene og i andre sammenhenger der ungdom, gjerne med ulik bakgrunn, møtes.
Undervisning og gjennomføring
Kurset holdes høsten 2021– våren 2022. Studiet har forelesninger og øvelser over seks helgesamlinger og fem ettermiddagssamlinger, i kombinasjon med læringsressurser og arbeidskrav i det nettbaserte læringsverktøyet Canvas.
Ettermiddags- og helgesamlingene avvikles på følgende datoer i 2021-2022 (Vi tar forbehold om endringer):
Program for høsten 2021 og våren 2022:
- 18.-19. september (helgesamling)
- 14. oktober (kl 17-20)
- 16.-17. oktober (helgesamling)
- 18. november (kl. 17-20)
- 20. - 21. november (helgesamling)
- 2. desember (kl. 17-20)
- 13. januar 2022 (kl. 17-20)
- 15. - 16. januar (helgesamling)
- 3. februar (kl. 17-20)
- 5. - 6. februar (helgesamling)
- 9. april (lørdag)
Arbeidskrav:
- Deltakelse på minimum 80 % av kurssamlingene.
- Refleksjonsnotat – egne erfaringer knyttet til studiet, på 500-750 ord. Frist 23. januar 2022.
- Innlevering av førsteutkast på minimum 500 ord på de tre oppgavene som er del av mappeeksamen (se nedenfor). Utkastet på hjemmeoppgaven skal være på minimum 1000 ord.
- To godkjente praksisoppdrag med veiledning (i vårsemesteret).
Mappeinnleveringer:
- En skriftlig pensumrefleksjon på ca. 1200 ord (i høstsemesteret). Frist: 31. oktober 2021.
- En hjemmeoppgave over oppgitte/alternative tema på ca. 3500 ord (innlevering av førsteutkast i desember, endelig innlevering i mai). Frist for førsteutkast: 12. desember 2021.
- Reflekterende rapport etter praksisøvelsene (dialogverksteder), på 2000-2500 ord Frist: to uker etter siste praksis.
Informasjon om innlevering av mappe vil publiseres på Canvas i god tid før innlevering.
Vurdering og eksamen
Vurderingsformen er mappeeksamen. I mappen inngår de tre innleveringene som er nevnt ovenfor. Det vil ikke være anledning til å avlegge eksamen hvis det ikke har blitt levert inn et førsteutkast med påfølgende kommentar fra studieveileder. (jfr arbeidskrav over)
Innholdet i mappen, inkludert revidert versjon av hjemmeoppgaven, vurderes samlet ved slutten av studiet i mai. Mappen leveres i Inspera
Sensur
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Lenker/Pensum
- Pensumliste (pdf)
- Gå til Canvas
- Ressursmateriale "La oss snakke sammen" (pdf)
- Prosjekt Dialogpilotene
Kursledere
Amina Selimovic
Foreleser på Det teologiske fakultet. Amina har i mange år forsket, publisert og vært praktisk engasjert i religiondialog og interreligiøse studier. Hun har tidligere vært ansatt i skoleverket og underviser også lærerstudenter.
Hanna Barth Hake
Hanna Barth Hake har hovedfag i idéhistorie og har i mange år vært engasjert i religionsdialog. Hun har tidligere arbeidet som daglig leder i menighet og som kirkeforvalter i Kirkelig fellesråd i Oslo, og er nå daglig leder i Kirkelig Dialogsenter i Oslo
Tonje Kristoffersen
Tonje Kristoffersen er udannet kateket og har siden starten sitte i styret for Dialogpilotene. Hun har tidligere jobbet som kateket i Grorud/ Romsås menighet og som undervisningsrådgiver for Oslo biskop og bispedømmeråd. Hun er nå dialogmedarbeider ved Kirkelig dialogsenter i Oslo.