Nye universitetslektorer fra årsskiftet

Serena Baldari og Sjur Atle Furali gikk begge over i universitetslektorstillinger på Det teologiske fakultet (TF) fra 1. januar. Med et felles engasjement for undervisning skal våre nye universitetslektorer bidra til å styrke fakultetets utdanningstilbud.

Serena Baldari. Foto.
Serena Baldari har nå startet i stillingen som universitetslektor på TF og førstebibliotekar på Universitetsbiblioteket.

Det tok bare en drøy måned fra Serena Baldari disputerte til hun var på plass i ny jobb, nå som universitetslektor på TF og førstebibliotekar på Universitetsbiblioteket (UB).

Med en bachelorgrad, mastergrad og doktorgrad fra TF kjenner Baldari fakultetet godt både som student, underviser og forsker. Baldari har allsidige interesser, men valgte i sitt doktorgradsprosjekt å forske på skandinaviske og italienske oversettelser av Koranen. Fokuset i avhandlingen var hvordan språklige bilder transformeres i oversettelse til ulike språk og hva det har å si for interkulturell- og interreligiøs forståelse.

– Jeg er oppvokst tospråklig og har alltid vært interessert i språk og litteratur. Interessen for interreligiøse studier i samtiden fikk jeg da jeg selv møtte det flerreligiøse samfunnet som ung, forteller Baldari.

Undervisning og studentkontakt i sentrum

I Baldaris nye arbeidshverdag er det mye hun ser frem til, blant annet å være med på å videreutvikle fakultetets studietilbud.

– Jeg gleder meg til å undervise i emnene Hellige tekster, What the Qur’an Says og Religionsmøte og religionsteologi. I forbindelse med undervisningen setter jeg særlig stor pris på det kollegiale samarbeidet med alle som underviser på emnene og på gode diskusjoner med studentene. Jeg er også veldig glad for å fortsette å følge opp studentene på masterprogrammet Religion and Diversity som programleder, sier Baldari.

Serena Baldari

Kirkelig disiplin og strafferett

Sjur Atle Furali kom først til TF på det fjerde året i profesjonsstudiet i teologi. Han var innom både folkehøyskole, privatgymnas og frie emner på NTNU før han begynte på Misjonshøgskolen i Stavanger. Så gikk turen til TF.

Sjur Atle Furali. Foto
Sjur Atle Furali gleder seg til all undervisningen som følger av å være universitetslektor.

– I januar 2009 troppet jeg opp med ny ransel og nykvesset blyant her på fakultetet, og jeg fant meg raskt til rette på profesjonsstudiet, forteller Furali.

10 år senere begynte han på doktorgraden på TF. I mellomtiden hadde han jobbet som fjellprest i Trysil, som kapellan i Gamlebyen og Grønland menighet og i en kort periode som gateprest i Oslo.

– PhD-løpet fortsatte i samme spor som masteroppgaven min. Den handlet blant annet om kirkelig disiplin og strafferett på 1500-tallet. Så jeg flyttet meg ganske nøyaktig ett århundre frem, og skrev om hvordan dette forholdt seg på 1600-tallet, sier han.

Furali forteller at historiefaget alltid har engasjert ham, men at interessen for forskjellige former for disiplinering ikke kom av annet enn at det var gøy å lære mer om feltet.

– Og det må det jo være, skal man vie livet sitt til det, legger han til.

En av livets store gleder

For Furali gikk det også fort fra disputasen fant sted til han startet i ny jobb som universitetslektor i kirkehistorie og praksisleder på TF. Med kontorplass rett ved tekjøkkenet i professorgangen ligger alt til rette for mye sosial omgang med kollegaer, men vel så viktig er kontakten med studentene også for han.

– Av det jeg ser mest frem til her, er å stå og øse av min visdom i seminarrommene, for som mann over 40 er det en av livets store gleder, konkluderer Furali.

Sjur Atle Furali

Av Marie R. Midtlid