Ny professor II i jødiske studier

Gunnar Haaland begynte som professor II ved Det teologiske fakultet (TF) den 1. januar. På TF skal Haaland ha det faglige ansvaret for utdanningstilbudet for jødiske veivisere, som fakultetet overtar denne høsten.

Profesor Gunnar Haaland. Foto
Gunnar Haaland startet i stillingen som professor II ved Det teologiske fakultet ved årsskiftet. Foto: NLA Høgskolen

Gunnar Haaland er utdannet ved MF vitenskapelig høyskole og han er ordinert prest i Den norske kirke. Haaland har i mange år jobbet med lærerutdanning ved OsloMet, og da spesielt barnehagelærerutdanning.

Fra høsten 2022 gikk han over i stillingen som professor i KRLE ved NLA Høgskolen.

– Jeg har forsket på jødedommen både historisk og aktuelt, på stereotypier og andregjøring, på antijødiske praksiser i teologi og kirke og på tverrfaglig religionsundervisning i videregående skole, forteller Haaland.

Haaland har også koordinert OsloMet sitt bidrag til Det Mosaiske Trossamfunds utdanningsprogram for jødiske ungdommer siden oppstarten i 2015–2016. I tillegg har han undervist i jødedom og jødisk historie for kursdeltakerne.

– Dette har vært den morsomste delen av jobben min, sier Haaland.

Internasjonalt tilsnitt når TF overtar programmet

Utdanningsprogrammet har hittil rekruttert studenter primært fra Norge, men også fra Danmark og Sverige. Når TF nå overtar ansvaret for utdanningsprogrammet etter OsloMet blir dette et engelskspråklig tilbud. Haaland håper dette er et grep som gjør det interessant for flere jødiske ungdommer å begynne på programmet. Selv skal han fortsette å ha en sentral rolle.

– Når dette studietilbudet nå skal overføres til TF, er jeg svært takknemlig for å få være med videre. Både det jødiske utdanningsprogrammet og jeg har blitt møtt med stor velvilje og entusiasme fra TFs ledelse. Det varmer, gleder og gir frimodighet, sier Haaland.

Nå føler han seg trygg på at både norske og utenlandske studenter kommer til å verdsette tilknytningen til Norges fremste fagmiljø for interreligiøse studier.

– Jeg håper å kunne bidra til at dette samarbeidet mellom Det Mosaiske Trossamfund og TF beriker begge parter, avslutter Haaland.

Av Marie R. Midtlid
Publisert 27. jan. 2023 11:57 - Sist endret 27. jan. 2023 13:20