Tidligere arrangementer

Tid og sted: , Teologisk bibliotek, Domus Theologica

Hør en av Norges mest kjente komponister og musikere i ord og toner om salmer og liturgisk musikk.

Tid og sted: , Scene HumSam, Georg Sverdrups hus

Panelsamtale om tilhørighet med Nadia Ansar, Morten Thoresen, Laiba Khan og Aud Valborg Tønnessen. Innledende ord ved UiOs rektor, Svein Stølen.

Tid og sted: , Professorboligen, Universitetet i Oslo

Teologisk fakultet og Kulturhistorisk museum inviterer studenter med interesse for historie til et seminar om formidling av historiske funn, både gjennom media og på digitale plattformer.

Tid og sted: , Auditorium U40

Elisabeth Thorsen holder presentasjonen "Komposisjoner av lys" på semesterets tredje pizza og profesjonsprat.

Tid og sted: , Domus Theologica, U40

Det teologiske fakultet ønsker velkommen til avskjedsmarkering med professor Dag Thorkildsen

Tid og sted: , Auditorium U40

Elisabeth Andersen holder presentasjonen "Sveve, stå eller knele – dåpsengler i norske kirker" på semesterets andre pizza og profesjonsprat.

Tid og sted: , Litteraturhuset,Sal: Wergeland

Under koronakrisen har feiringer av høytider blitt avlyst eller endret på grunn av smittevern. Forskningsinstituttet KIFO har dokumentert hvordan 17.mai, jul og id ble feiret under denne unntakstilstanden. Hva ble annerledes og hvordan vil dette påvirke den fremtidige feiringen av disse høytidene?

Tid og sted: , Auditorium U40

Ingrid Staurheim holder presentasjonen "Kirkebygg og identitet. En religionsosiologisk undersøkelse av folks forhold til kirkebygget belyst gjennom reaksjoner på (to) kirkebranner" på semesterets første pizza og profesjonsprat.

Tid og sted: , LINKEN

På faglig frokost skal sentrale spørsmål om islam i religionsfaget tas opp. Hvordan opplever unge kvinner selv å bruke hijab? Hva betyr diskurser om religiøse hodeplagg? Og kan en kvinne være imam? Hva skjer når kvinnelige imama inntar moskeene?

Tid og sted: , U40

"Reflections on sexuality and race in South African faith communities".

Tid og sted: , Det teologiske fakultetsbibliotek

Panelsamtale om etikk, migrasjon og kirke.

Tid og sted: , Det teologiske fakultetsbibliotek

Forsker Vebjørn Horsfjord har nærlest over 500 norske avistekster om omskjæring for å undersøke hva denne debatten "egentlig" dreier seg om.

Tid og sted: , Domus Theologica

Svein Aage Christoffersen fyller 70 år, og Det teologiske fakultet vil feire en god kollega med seminar og mottakelse den 28. april. Alle som ønsker, er hjertelig velkomne til å være med på feiringen.

Tid og sted: , Domus Theologica, Kantina

I dette jubileumsåret for reformasjonen, synes St.Sunniva-redaksjonen det var på sin plass å bringe inn et feministisk perspektiv på reformasjonen og i dette nummeret ser vi både bakover og fremover.

Tid og sted: , Det teologiske fakultet, Blindernveien 9, auditorium U40

Halvard Johannessen vil under det Det teologiske fakultet forsvare sin avhandling for graden ph.d.: Sekulariseringens spiritualitet. En interdisiplinær lesning av betenkningen “Kirken i møte med den åndelige lengsel i vår tid”

Tid og sted: , Domus Theologica, auditorium U40, Blindernveien 9

Stefanie Schön avholder prøveforelesning over oppgitt emne:

"Feminist Biblical Criticism: Past Achievements, Future Potential"

Tid og sted: , Auditorium U40, Blindernveien 9, Domus Theologica.

Anders Martinsen vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: "Men and Unmen in the Parables of Luke: Reception, Slavery, and Masculinity"

Tid og sted: , Auditorium U40, Blindernveien 9, Domus Theologica.

Anders Martinsen avholder prøveforelesning over oppgitt emne: “History and Translation: Is the Past a Discursive Construct?”

Tid og sted: , auditorium U40, Domus Theologica.

Levi Geir Eidhamar vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: Guddommelig åpenbaring og menneskelig refleksjon. En typologisk analyse av holdninger blant unge norske muslimer og innen islamske diskurser.

Tid og sted: , Domus Theologica, Blindernveien 9, Auditorium U40

Levi Geir Eidhamar avholder prøveforelesning over oppgitt emne: "Drøft forholdet mellom dagliglivets moralske utfordringer og hypotetiske etiske resonnementer med tanke på mulige implikasjoner for studier av minoritetsungdom og etikk."

Tid og sted: , Domus Theologica, Blindernveien 9, Auditorium U40

Vebjørn Horsfjord vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: "It takes two to dialogue - A speech act analytical study of the Muslim Dialogue initiative A Common Word between Us and You and Christian responses."

Tid og sted: , Domus Theologica, Blindernveien 9, Auditorium U40

Vebjørn Horsfjord avholder prøveforelesning over oppgitt emne: "Theology of Religions in the ACW-process".

Tid og sted: , Domus Theologica, auditorium U40

Gudrun Maria Lydholm vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: “Save souls, grow saints and serve suffering humanity”.  The development towards registration as a faith community in The Salvation Army in Norway with focus on the period 1975-2005.