Islamrelatert forsking ved Det teologiske fakultet (publikasjonar 2010-2020)

Publisert i den perioden då vedkomande forskar var knytt til Det teologiske fakultet. Jf. publikasjonslista for forskingsområdet Interreligiøse studiar, der ein også finn publikasjonar om andre religionar, interreligiøse relasjonar og dialogtematikk meir generelt. 

BØKER  

2019

  • Eggen, Nora S., Nina Zandjani og Tor Ivar Østmoe (red.). Gjenoversettelse av hellige tekster. Oslo: Hermes Academic Publishing, 2019.

2017

  • Vebjørn Horsfjord: Common Words in Muslim-Christian Dialogue. A Study of Texts from the Common Word Dialogue Process. Leiden: Brill Rodopi, 2018 [2017]. 
  • Ingvild Flaskerud and Richard J. Natvig (red.): Muslim Pilgrimage in Europe. London and New York 2018 [2017]. 

2015  

  • Anne Hege Grung: Gender Justice in Muslim-Christian Readings. Christian and Muslim Women in Norway: Making Meaning of Texts from the Bible, the Koran, and the Hadith. Leiden: Brill Rodopi 2015. 

2014  

  • Oddbjørn Leirvik: Interreligious Studies. A Relational Approach to Religious Activism and the Study of Religion. London: Bloomsbury 2014. [Hovudvekt på kristen-muslimske relasjonar.] 
  • Oddbjørn Leirvik: Islam og kristendom. Konflikt og dialog. Oslo: Pax 2014  (ny, oppdatert utgåve). 
  • Sindre Bangstad: Anders Breivik and the Rise of Islamophobia. London: Zed books 2014. 
  • Sindre Bangstad: The Politics of Mediated Presence. Exploring the Voices of Muslims in Norway's Mediated Public Spaces. Oslo: Scandinavian Academic Press 2014. 

2012  

  • Safet Bektovic: Islamisk filosofi. Baggrund, problemstillinger og moderne udformninger. Frederiksberg: Anis 2012. Ny utgave 2019.

2011  

  • Marianne Bjelland Kartzow, Oddbjørn Leirvik, Halvor Moxnes (red.): Jesus, Muhammad og norske identiteter. Temanummer av Kirke og Kultur, 3: 2011. 

2010  

  • Oddbjørn Leirvik: Images of Jesus Christ in Islam. 292 s. London, New York: Continuum 2010.

ARTIKLAR, BOKKAPITTEL, RAPPORTAR  

2020

  • Naveed Baig: Omsorgsarbejde for muslimer på hospitaler i Sverige, Norge og Danmark. Fagrapport publisert av Det teologiske fakultet, Universitetet i Oslo, 2020.

  • Faruk Terzic: Rapport om utdanning for religiøse ledere, med satsning på islamsk teologi. Fagrapport publisert av Det teologiske fakultet, Universitetet i Oslo, 2019/20.

  • Serena Baldari: Lengre bokomtale av "Einboden Jeffrey, The Qur’ān and Kerygma: Biblical Receptions of the Muslim Scripture across a Millennium, Equinox Publishing, Bristol, CT/Sheffield, UK 2019, 160 pp."; i Islamochristiana vol. 45, s. 441-444.

  • Ingvild Flaskerud og Tina Hansen: "Familiens betydning for ungdoms religiøse identietsutvikling. Ungdom med muslimsk bakgrunn i fosterhjem." Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning 1: 2020, s.42-56.

  • Leirvik, Oddbjørn: “Islamic humanism or humanistic Islam?” I Interreligious Studies and Intercultural Theology, 1: 2020, s. 88-101.

  • Leirvik, Oddbjørn: “Forbetre Koranen? Sure 4: 34 i norske koranomsettingar.” DIN. Tidsskrift for religion og kultur 1-2: 2020 (under utgiving).

  • Bektovic, Safet: "Muslim theology in the context of an originally Christian Faculty. I Wolfram Weisse, Julia Ipgrave, Oddbjørn Leirvik og Muna Tatari (red.): Pluralisation of Theologies at European Universities. Münster og New York: Waxmann 2020, s. 249-260.

2019 

  • Safet Bektovic: "Religionskritik og selvkritik i islam." Kirke og Kultur 3: 2019, s. 243-256.
  • Safet Bektovic og Hans Raun Iversen: "Islam og kristendom mellem gudstro og samfundsdannelse. I Tidsskrift om islam & kristendom 1: 2019, s. 1-20.
  • Safet Bektovic: "Islamska teologija i obrazovanje imama u Skandinaviji" (Islamsk teologi og imamutdanning i Skandinavia), i Novi Mualim (Tidsskrift for de islamske lærdes forening i Bosnia-Hercegovina), Bind 20, Nr. 78, 2019, s. 45-50.
  • Safet Bektovic: "Zadužbine u skandinaviji: luteranska tradicija i društvo  blagostanja" (Religiøse stiftelser i Skandinavia: lutheransk tradisjon og velferdssamfunn), i Socialni aspekt Vakufa (Det sosiale aspekt ved waqf), Universitet i Zenica, Bosnia Hercegovina 2019, s. 87-95.​
  • Nora S. Eggen: "'Hankjønn er ikke som hunkjønn.' Koranen og kjønn, tekst og tolkning." Kirke og Kultur 4: 2019, s. 338-354.
  • Nora S. Eggen: “A multiverse of knowledge: The epistemology and hermeneutics of the ʿālam in Medieval Islamic thought.” I Conceptualizing the World: An Exploration Across Disciplines, 40-53. Red. Helge Jordheim og Erling Sandmo. Oxford: Berghahn, 2018.
  • Eggen, Nora S. “On the Periphery: Translations of the Qurʾān in Sweden, Denmark and Norway.” In Routledge Handbook of Arabic Translation, eds. Sameh Hanna, Hanem El-Farahaty, Abdel-Wahab Khalifa, 68-80. London: Routledge, 2019.
  • Eggen, Nora S. «Modalitet i oversettelse og fortolkning: eksempler fra koranoversettelse.» I Gjenoversettelse hellige tekster. Red. Nora S. Eggen, Nina Zandjani, and Tor Ivar Østmoe, 109–138. Oslo: Hermes Academic Publishing, 2019. 
  • Eggen, Nora S. “What is the Qurʾān?” Apples – Journal of Applied Language Studies 13 (2019) 4, 89-93. Special issue on faith literary practices, eds. Joke Dewilde and Line Møller Daugaard.
  • Farhan Shan: "Islam og fortolkningsaktivitet." I Tidsskrift om islam & kristendom 1: 2019, s. 21-30.
  • Farhan Shah: "Et humanistisk islam." Agenda Magasin, oktober 2019.
  • Oddbjørn Leirvik: "Nødvendig religionsdialog - horisontalt og vertikalt." Nytt norsk kirkeblad 4: 2019, s. 7-12.
  • Oddbjørn Leirvik: “Islamsk humanisme som kritisk religion?”Kirke og Kultur 2: 2019. s. 169180.
  • Oddbjørn Leirvik: "Globalization of human conscience: a modern Muslim case." I Helge Jordheim og Erling Sandmo (red.): Conceptualizing the World. An Exploration across Disciplines. Oxford, New York: Berghahn Books, 2018.
  • Anne Hege Grung: "Utviklingstrekk ved den norske tros- og livssynsdialogen: Pluralisering, ritualisering og kompetansebygging." Nytt norsk kirkeblad 4: 2019, s.13-18.
  • Ingvild Flaskerud: "Twelver Shi'i Women's Appropriation of the Qur'an in Contemporary Iran." I Alessandro Cancian (red.) Approaches to the Qur'an in Contemporary Iran. Oxford: Oxford University Press 2019, s. 421-443.
  • Amina Selimovic: "Islamsk feminisme i praksis." I Agenda Magasin, 6. desember 2019.

2018  

  • Ingvild Flaskerud og Oddbjørn Leirvik: “The Study of Islam between University Theology and Lived Religion. Introductory Reflections.” Islam and Christian-Muslim Relations 4: 2018, s. 413-427. 
  • Nora S. Eggen: "From Handmaiden of Theology to Handmaiden of Area Studies: Philological Approaches to Arabic-Islamic Studies in Norway." Islam and Christian-Muslim Relations 4: 2018, s. 445-464. 
  • Ingvild Flaskerud: "'Street Theology': Vernacular Theology and Muslim Youth in Norway". Islam and Christian-Muslim Relations 4: 2018, s. 485-507. 
  • Oddbjørn Leirvik: “Interreligious University Theologies, Christian/Islamic.” Islam and Christian-Muslim Relations 4: 2018, s. 509-523. 
  • Anne Hege Grung: “Negotiating Gender Justice between State, Religion and NGOs: A Lebanese Case”, in Religions, 9, 175, 2018. 
  • Nora S. Eggen: “A book burner or not? History and myth: Revisiting al-Qāḍī ʿIyāḍ and the controversies over al-Ghazālī in the Islamic West.” Journal of Arabic and Islamic Studies 2018 18, 87-109. 
  • Nora S. Eggen: “’Profetenes arvinger’: Oppfatninger om lærdes autoritet i arabisk-islamsk middelalder.” Babylon 2018 1, 22–33. 
  • Safet Bektovic: "European Islam in the Light of the Bosnian Experience", in Exploring the Multitude of Muslims in Europe, Eds Vinding, Racius and Thielmann, Leiden: Brill Academic Publishers 2018,13 s. 

2017

  • Oddbjørn Leirvik: "Comparative or Interreligious Theology?" Frankfurter Zeitschrift für islamisch-theologische Studien. Special Issue 1: Comparative Theology (guest editor: Ulrich Winkler), 2017, s. 11-24. 
  • Ingvild Flaskerud og Marianne Bøe: “A Minority in the Making: The Shia Muslim Community in Norway”. Journal of Muslims in Europe. Issue 6, s. 179-197. 
  • Oddbjørn Leirvik: “Handling Problematic Texts: Ethical Critique and Moral Enrichment.” I Simone Sinn, Dina El Omari og Anne Hege Grung (red.) Transformative Readings of Sacred Scriptures. Christians and Muslims in Dialogue. Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt (in cooperation with The Lutheran World Federation) 2017, s. 17-28. 
  • Oddbjørn Leirvik: "Interreligious Studies: A new academic discipline?" I Ulrich Winkler, Lidia Rodríguez Fernandéz og Oddbjørn Leirvik (red.): Contested Spaces, Common Ground. Space and Power Structures in Contemporary Multireligious Societies. Amsterdam: Brill Rodopi 2017, s. 33-42. 
  • Anne Hege Grung: "Transformative Hermeneutics in the Making through the Co-Reading of Biblical and Qur'anic Texts by Muslim and Christian Women". I Simone Sinn, Dina El Omari og Anne Hege Grung (red.) Transformative Readings of Sacred Scriptures. Christians and Muslims in Dialogue. Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt (in cooperation with The Lutheran World Federation) 2017, s. 29-38. 
  • Safet Bektovic: "Developing Islamic Theology in the European Context". I Simone Sinn, Dina El Omari og Anne Hege Grung (red.) Transformative Readings of Sacred Scriptures. Christians and Muslims in Dialogue. Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt (in cooperation with The Lutheran World Federation) 2017, s. 79-90 
  • Vebjørn Horsfjord: "A Common Word". In David Thomas (ed.): Routledge Handbook of Christian-Muslim Relations. London: Routledge 2017, p. 257-265. 

2016

  • Nina Hoel & Robyn Henderson-Espinoza (guest editors): "Approaching Islam queerly." Theology and Sexuality vl. 22, 1-2: 2016. s.1-8. 
  • Vebjørn Horsfjord: “Metaphors We Dialogue By: Spatial Metaphors in the Common Word. Dialogue Process”. I Contested Spaces, Common Ground Space and Power Structures in Contemporary Multireligious Societies (red. Ulrich Winkler, Lidia Rodríguez Fernández og Oddbjørn Leirvik). Leiden: Brill Rodopi. 
  • Safet Bektovic: «Fazlur Rahman’s project of ‘Islamic intellectualism’ and its relevance for the contemporary Islamic theology.» Studia Theologica 2: 2016. 
  • Oddbjørn Leirvik: «Islamic university theology». Studia Theologica 2: 2016. 
  • Oddbjørn Leirvik: "Towards a Relational and Humanizing Theology: A Christian–Muslim Dialogue." I Elisabeth Harris, Paul Hedges og Shanthikumar Hettiarachi (red.): Twenty-First Century Theologies of Religion. Retrospection and Future Prospects. Leiden: Brill Rodopi 2016, s. 223-238. 
  • Safet Bektovic: «Betydningen af islamisk teologi historisk og aktuelt». Teologisk tidsskrift 3: 2016, s. 248-263. 
  • Oddbjørn Leirvik: «Interreligiøs universitetsteologi». Teologisk tidsskrift 2: 2016, s.  156-173. 
  • Nina Hoel: “Exploring women's madrasahs in South Africa: implications for the construction of muslim personhood and religious literacy.” Religious education 1: 2016, s. 30-48. 
  • Ingvild Flaskerud: “Ritual Creativity and Plurality. Denying Twelver Shia Blood-let Practices.” I: The Ambivalence of Denial. Danger and Appeal of Rituals. Harrassowitz Verlag 2016, s. 117-143. 
  • Oddbjørn Leirvik: "Identitetspolitikk og dialog mellom kristne og muslimar i Norge." I Beate Fagerli, Anne Hege Grung, Sven Thore Kloster og Line Onsrud (red.): Dialogteologi på norsk. Oslo: Verbum Akademisk 2016, s. 63-79. 
  • Anne Hege Grung: "Dialog mellom kristne og muslimer: å skape en felles tid. Fortellinger om fellesskap." I Beate Fagerli, Anne Hege Grung, Sven Thore Kloster og Line Onsrud (red.): Dialogteologi på norsk. Oslo: Verbum Akademisk 2016, s. 53-62. 
  • Anne Hege Grung: "Dialog og feminisme." I Beate Fagerli, Anne Hege Grung, Sven Thore Kloster og Line Onsrud (red.): Dialogteologi på norsk. Oslo: Verbum Akademisk 2016, s.196210. 
  • Sven Thore Kloster: "Hvor kommer vi fra, og hvor skal vi hen? Om kristent hat mot jøder og muslimer." I Beate Fagerli, Anne Hege Grung, Sven Thore Kloster og Line Onsrud (red.): Dialogteologi på norsk. Oslo: Verbum Akademisk 2016, s. 211-229. 

2015  

  • Anne Hege Grung: "Saved through Childbirth? That's not what the Koran Says. Muslim and Christian Women in Norway Making Meaning of 1 Tim 2:8-15. I Anne Hege Grung, Marianne Bjelland Kartzow and Anna Rebecca Solevåg: Bodies, Borders, Believers. Ancient Texts and Present Conversations. Eugene, Oregon: Pickwick Publications 2015, s. 433-446. 
  • Safet Bektovic: "Tradition and Modernity in Contemporary Islamic Philosophy", Journal of Islamic Research, Copenhagen, Vol. 9, Issue 1, 2015, pp. 16-33 (lenke). 
  • Ingvild Flaskerud: “Aruze Qasem - A Theatrical event in Shia Female Commemorative Rituals. I: People of the Prophet's House. London: Azimuth Editions 2015 s. 202-211 
  • Ingvild Flaskerud: “Women Transferring Shia Rituals in Western Migrancy”. I: Women Rituals and Ceremonies in Shiite Iran and Muslim >Communities Methodological and theoretical challenges.. LIT Verlag 2015, s. 115-134 
  • Ingvild Flaskerud: “Husayn ibn ‘Ali in Islamic Visual Arts.” Encyclopaedia of the Bible and its Reception. Berlin: DeGruyter, 2015, s. 612-615. 
  • Ingvild Flaskerud: "Flagellation (as a religious ritual)" The Encyclopaedia of Islam, Third Edition. Leiden and Boston: Brill. 2015, s. 133-134. 
  • Oddbjørn Leirvik: Wahy and tanzil: modern Islamic approaches to divine inspiration, progressive revelation, and human text." Studia Theologica 2: 2015, s. 101-125. 
  • Anne Hege Grung: "Gender and Muslim-Christian Dialogue", i Paul Hedges (red.): Contemporary Muslim-Christian Encounters. Developments, Diversity and Dialogues. London: Bloomsbury 2015. 

2014  

  • Ingvild Flaskerud: “Makt og motmakt i sjiaislamske lekfolkstyrte ritualer i Iran”. Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge 2014 (1) s. 31-35 
  • Oddbjørn Leirvik: "Kristne under islam: Tekst og historie". I Berit Thorbjørnsrud (red.): De kristne i Midtøsten. Kampen for tilhørighet. Oslo: Cappelen Damm Akademisk 2015, s. 3755. 
  • Safet Bektovic: "European Islam with/without a European Islamic Theology.” Tidsskrift om islam&kristendom 2: 2014, s. 6–11. 
  • Sindre Bangstad: "Islamofobi og rasisme." Agora. Journal for metafysisk spekulasjon 3-4: 2014. 
  • Oddbjørn Leirvik: "Muslims in Norway: Value Discourses and Interreligious Dialogue." Tidsskrift for islamforskning vol. 8, 1: 2014, s. 137-161. 
  • Sindre Bangstad, John Bowen og Oddbjørn Leirvik: "‘Anthropologists Are Talking’: About Islam, Muslims and Law in Contemporary Europe." Ethnos 2014:1, s. 138-157. 
  • Oddbjørn Leirvik: "Norway". I Jørgen S. Nielsen (red.): Yearbook of Muslims in Europe. Volume 6. Leiden: Brill 2014, s. 459-471. 

2013  

  • Christine M. Jacobsen og Oddbjørn Leirvik: "Norway". I Jørgen S. Nielsen (red.): Yearbook of Muslims in Europe. Volume 5. Leiden: Brill 2013, s. 487-500. 
  • Anne Hege Grung: "Hagar as Bad Mother, Hagar as an Icon of Faith: The Hagar Narratives from the Islamic and the Christians Traditions Discussed among Muslim and Christian Women in Norway". In John T. Greene and Mishael M. Caspi (eds) In the Arms of Biblical Women. Biblical Intersections 13. Piscataway, NJ: Gorgias Press, 2013, s. 65-78. 
  • Oddbjørn Leirvik: "Tjue år med ordna, kristen-muslimsk dialog." Norsk Tidsskrift for Misjonsvitenskap 4: 2013, s. 193-196. 
  • Anne Hege Grung: “Kontaktgruppa i et kritisk kjønnsperspektiv: Mellom aktivisme og representativitet”, Norsk Tidsskrift for Misjonsvitenskap 4: 2013, s. 214-232. 
  • Anne Hege Grung: "Kontaktgruppa for Islamsk Råd Norge og Mellomkirkelig Råd",Tidsskrift om islam&kristendom 2: 2013, s. 17-32. 
  • Faruk Terzic: “Theological Principles versus Secular Language: An Analysis of Joint Statements of the Council on Ecumenical and International Relations of the Church of Norway and Islamic Council of Norway”, Norsk Tidsskrift for Misjonsvitenskap 4: 2013, s. 233-247. 
  • Vebjørn Horsfjord: “Dialog etter karikaturkrisen: Sammen er vi forskjellige?" Kirke og Kultur 4: 2013, s. 405-422. 
  • Vebjørn Horsfjord: "Dialogue as speech act and discourse: Methods to understand what interreligious dialogue does with reference to A Common Word between Us and You", i Journal of Ecumenical Studies 3: 2013, s. 289-298. 
  • Ingvild Flaskerud “Pilgrimage and the flow of artifacts between Shia shrines and local communities: Transmitting and circulating saintly blessing.” Heidelberg Studies on Asia and Europe in a Global Context. Springer. 2013. 
  • Ingvild Flaskerud “Representing Spiritual and Gendered Space. Challenges in Audiovisual Recording of Iranian Shia Women’s Rituals”. Anthropology of the Contemporary Middle East and Central Europe 2013. No.1. pp 1-22 

2012

  • Safet Bektovic: "Interreligious Relations", s. 231-244, in Islam in Denmark: The Challenge of Diversity, Ed. Jorgen Nielsen, Lexington Books, 2012.
  • Safet Bektovic: "Studying Muslims and constructing Islamic identity", s. 11-24, in “Methods and Contexts in the Study of Muslim Minorities”, Eds. N. Jeltoft and J. Nielsen, Routledge, 2012. 
  • Oddbjørn Leirvik: "Conscience V. Islam". i Hans-Josef Klauck m.fl. (red.): Encyclopedia of the Bible and its Reception. Volume 5. Berlin, New York: de Gruyter, 2012, s. 659-661. 
  • Oddbjørn Leirvik og Christine M. Jacobsen: "Norway". I Jørgen S. Nielsen (red.): Yearbook of Muslims in Europe. Volume 4. Leiden: Brill 2012, s. 441-454. 
  • Anne Hege Grung: "'Islam er en kvinneundertrykkende religion'", i Sigve Indregard m.fl. (red.): Motgift. Akademisk respons på den nye høyreekstremismen. Oslo: Flamme/Manifest 2012, s. 190-196. 
  • Oddbjørn Leirvik: "'Islam er i krig med Vesten'", i Sigve Indregard m.fl. (red.): Motgift.  Akademisk respons på den nye høyreekstremismen. Oslo: Flamme/Manifest 2012, s. 76-86. 
  • Anne Hege Grung: “Fellesskap blant kristne og muslimer på Furuset“, i Den globale drabantbyen. Groruddalen og det nye Norge (red. Sharam Alghasi, Elisabeh Eide og Thomas Hylland Eriksen). Oslo: Cappelen Damm Akademisk 2012, s. 165-180. 
  • Rosemarie van Den Breemer and Marcel Maussen: "On the Viability of State-Church Models: Muslim Burial and Mosque Building in France and the Netherlands." Journal of Immigrant & Refugee Studies 2012 ; Volum 10.(3) s. 279-298. 
  • Safet Bektovic: "(Post)modern Islamic philosophy: challenges and perspectives", i Islam and Christian-Muslim Relations 3: 2012, s. 235-246. 
  • Safet Bektovic: "Islamic philosophy: Classic issues and current challenges" p. 18-21 in Teol Information, Nr. 46, Copenhagen, September 2012. 
  • Safet Bektovic: “Udfordringer for islamisk filosofi”. Kirke og kultur, 2: 2012, s. 157-168. 
  • Oddbjørn Leirvik: "The sacred space between: A relational theology in dialogue with Islam". Current Dialogue (World Council of Churches), vol. 52, June 2012, s. 55-59. 
  • Faruk Terzic: "Parallels between the Historical Quest for Jesus and Modern Biographies of Muhammad." Studies in Interreligious Dialogue 1: 2012, s. 36-49. 

2011  

  • Christine M. Jacobsen og Oddbjørn Leirvik: "Norway". I Jørgen S. Nielsen (red.): Yearbook of Muslims in Europe. Volume 3. Leiden: Brill 2011, s. 419-432. 
  • Oddbjørn Leirvik: "The Cartoon Controversy in Norway: The New Christian Right and Liberal Fundamentalism confronting Islam?" I Ulrika Mårtensson m.fl. (red.): Fundamentalism in the Modern World, volume 2: Culture, Media and the Public Sphere. London: I.B. Tauris 2011, s. 125-146. 
  • Anne Hege Grung: "Moral Enrichment and Moral Critique of Texts from the Bible and the Koran: Towards an Interreligious Feminism?" Islamochristiana vol. 37, 2011, pp. 67-75. 
  • Anne Hege Grung: "Gender Justice in Muslim-Christian Readings: A Hermeneutical Case Study on Readings of Sura 4:34 and I TImothy 2:8-15 in a Group of Muslim and Christian Women in Norway". Studies in Interreligious Dialogue 2: 2011, s. 133-150. 
  • Oddbjørn Leirvik: "Jesus og Muhammad: Konflikt, konvergens, komplementaritet". I Kirke og Kultur 3: 2011, s. 187-201. 
  • Anne Hege Grung og Marianne Bjelland Kartzow: "Samtaler om Hagar: Tekster, fortellinger og religionsmøter." I Kirke og Kultur 3: 2011, s. 202-215. 
  • Oddbjørn Leirvik: “Blasphemy, Offence, and Hate Speech”. I Ars Disputandi Supplement Series 4, 2011, red. Roger Trigg og Niek Brunsveld, 
  • Vebjørn L. Horsfjord: "Reaching for the Reset Button for Muslim-Christian Relations: Recent Developments in the Common Word Process." Studies in Interreligious Dialogue 1: 2011, s. 1-15. 

2010  

  • Oddbjørn Leirvik og Christine M. Jacobsen: "Norway". I Jørgen S. Nielsen (red.): Yearbook of Muslims in Europe. Leiden: Brill 2010, s. 387-399. 
  • Oddbjørn Leirvik: "Die Ausbildung von Imamen und interreligiöse Bildung in Norwegen", i Bülent Ucar (Hg.): Imamausbildung in Deutschland. Islamische Theologie im europäischen Kontext. V&R Unipress/Universitätsverlag Osnabrück, 2010, s. 149-157. 
  • Oddbjørn Leirvik: “Law, Freedom and Responsibility in Christianity and Islam”, i Simone Sinn og Martin L. Sinaga (red.): Freedom and Responsibility. Christian and Muslim Explorations.. Minneapolis: Lutheran University Press 2010, s. 31-48. 
  • Oddbjørn Leirvik: "Models of Religious Education in the Muslim World. Current Developments and Debates on how to teach Religion and Ethics in Public School". I Kath Engebretson, Marian de Souza, Gloria Durka og Liam Gearon (red.) International Handbook of Inter-religious Education. Part Two. Dordrecht, Heidelberg, London, New York: Springer Science+Business Media B.V. 2010, s. 1037-1051. 
  • Oddbjørn Leirvik: "Aw qala: 'Li-jarihi'. Some Observations on Brotherhood and Neighborly Love in Islamic Tradition". Islam and Christian-Muslim Relations 4: 2010, s. 357-372.
Publisert 30. sep. 2020 14:53 - Sist endret 8. des. 2020 10:36