Aktuelle forskningssaker

Publisert 23. feb. 2024 11:55

Yoga i kristen sammenheng blir stadig mer vanlig både i Norge og Danmark. I denne artikkelen presenterer forfatterne et pågående forskningsprosjekt som undersøker ulike kirkelige yoga-praksiser og deres betydning for deltakerne og for kirken.

Publisert 1. des. 2023 15:27

Før innebar ofte advent måtehold og hardt arbeid. Nå starter julefeiringen for mange litt på forskudd. – Nye tradisjoner skapes hele tiden, og det har helt klart skjedd store endringer knyttet til adventstiden, forteller professor Hallgeir Elstad.

Publisert 18. aug. 2023 16:33

Flommen etter uværet Ηans ga oss en ubehagelig illustrasjon av den bibelske flodfortellingen. I ett jafs forsvant menneskers livsgrunnlag og livsverk i vannmassene. Fortellinger om ødeleggende oversvømmelser finnes på alle verdens kontinenter. Kan vi lære noe av dem når vi nå skal gå videre etter flommen?

Publisert 30. juni 2023 11:35

Islams hellige tekster må leses helhetlig og med en forståelse for samfunnet de ble skrevet i, mener TF-forsker Safet Bektovic. Det gir en annen forståelse av tema som hellig krig, omskjæring og polygami enn den som ofte tillegges islam.

Publisert 21. des. 2022 01:45

Julen er en viktig del av skolehverdagen i desember, men ikke fordi den markerer en religiøs høytid. «Julen er en svært betydningsfull anledning for skolen til å bygge et inkluderende fellesskap», sier førsteamanuensis Elisabeth Tveito Johnsen.

Publisert 24. juni 2022 09:58

Gjennom 50 år har barrierene for homofile i kirken gradvis blitt brutt. – Det teologiske fakultet har bidratt med teologiske argumenter for et åpent og inkluderende standpunkt, sier Halvor Moxnes, professor emeritus ved Det teologiske fakultet.

Publisert 18. aug. 2021 17:54

En ny bok om Midtøsten løfter frem lokale miljøer som avgjørende når historien og utviklingen i regionen skal forstås. -Denne faktoren er i liten grad identifisert både i historiske kilder og i historisk forskning, sier professor Terje Stordalen.

Publisert 11. juli 2021 16:33

Store folkemasser samlet seg med roser og lys i tiden etter 22. juli 2011. Gjennom slike ritualer øver vi oss på medmenneskelighet og respekt, noe som er en forutsetning for demokratiet ifølge teologiprofessor Jone Salomonsen.

Publisert 19. mars 2021 12:00

For seksti år siden ble Ingrid Bjerkås som første kvinne ordinert til prestetjeneste i Den norske kirke. Likevel diskuteres kvinnelige prester fremdeles i deler av kirken. -Bjerkås fikk stor betydning for utviklingen i kirken, men vi er åpenbart ikke ferdige enda, sier dekan og Bjerkås-biograf Aud V. Tønnessen.

Publisert 18. des. 2020 12:41

-Vi har forholdt oss til våre døde på svært ulikt vis gjennom historien. Samtidig er det noen slående likheter på tvers av både historie og geografi, sier professor Anne Katrine de Hemmer Gudme.

Publisert 27. okt. 2020 12:17

Hva kjennetegner gudstjenester i menigheter med god gudstjenestedeltakelse? Det har en gruppe TF-forskere med Elisabeth Tveito Johnsen i spissen undersøkt for Den Norske Kirke.

Publisert 26. juni 2020 11:55

Apostelen Paulus og reformatoren Martin Luther har sete sterke spor etter seg i både filosofien og samfunnet. – Viktige og aktuelle samfunnsspørsmål som kampen for svarte borgarrettar ber preg av desse religiøse tenkjarane, meiner professor Marius Timman Mjaaland.​

Publisert 10. des. 2019 12:05

Tidligere har forskningen ansett såkalt apokryfe skrifter på koptisk for å ha vært et marginalt fenomen i egyptisk kristendom. Mye tyder på at disse skriftene tvert imot har hatt stor betydning for den kristne befolkningen i Egypt. Apokryfene skal nå belyse nesten 1000 år med dramatiske endringer i det Egyptiske samfunnet.