Gjesteforelesninger med topp-forsker fra Humboldt

7.-11. november får TF besøk av Prof. Dr. Jens Schröter fra Humboldt-Universität i Berlin. Han er professor i Det nye testamentet på Det teologiske fakultetet.

Professor Jens Schröter. Foto: Humboldt-Universität zu Berlin

Schröter er her gjennom avtalen Erasmus+, og skal ha undervisning og veiledning for studentene på TF. Dette er en utvekslingsavtale som skal bidra til «global mobilitet» for studenter og ansatte på Universitetet, med fokus på undervisning.

Som en del av et internasjonalt universitet er det et uttalt mål at studenter ved UiO komme i kontakt med toppforskere og eksperter fra den internasjonale forskningsfronten som en del av sin ordinære undervisning, for å heve kvaliteten på undervisningen og styrke internasjonaliseringen.

Samarbeidet med Humboldt bygger videre på de gode forsker-relasjonene det har vært over lang tid mellom våre to institusjoner, samt utvekslingsavtalen der flere TF-studenter har tatt ett eller to semestre i Berlin.

Vertskap for besøket er professor Marianne Bjelland Kartzow. Hun har selv erfaring med utveksling, både som student og forsker.

-Møte med verden utenfor den norske komfortsonen har gjort meg mer kreativ og mer kritisk, som fagperson og som menneske, sier Kartzow. Hun oppfordrer alle studenter til å ta deler av studiet i utlandet.

Jens Schröter er professor i Det nye testamentet. Han skal undervise på to av våre emner. Forelesningene er åpne for alle, og holdes på engelsk.

Mandag 7. november kl 14.15-16.00 på Rom 205:  “The death of Jesus in the Gospel of John.” The lecture will reflect upon what role the ambiguous death of Jesus has in the overall structure of the gospel

Tirsdag 8. november kl. 14.00-16.00 på Rom 202: “Giving life to the daughter of a Jewish leader + giving health to a woman suffering from hemorrhages.” Prof Schröter lectures on the place of Matthew in relation to other parts of the Jesus movement, focusing on Matt 9:18-26 par.

Publisert 5. nov. 2016 10:56 - Sist endret 8. juni 2020 10:09