Faglige interesser
Mine forskningsinteresser springer ut fra erfaringer som profesjonsutøver i jobber med mennesker.
Jeg ville ha en meningsfull jobb som var med på å bidra til at folk kunne leve gode liv. Problemet var at jeg hadde reflektert lite rund hva et «godt liv» er. Utdannelsen min og de første arbeidsplassene mine utfordret aldri dette spørsmålet, fordi det fantes noen svar. Jeg forsto også tidlig at det er dimensjoner ved mennesker jeg synes er spennende og viktig, som man egentlig ikke får utforsket i slike jobber, fordi det er bestemte retningslinjer for hva som skal foregå og hvordan relasjonene bør være. Det var med andre ord menneskemøter i den profesjonelle praksisen som skapte spørsmål og utfordringer, og da jeg tok en erfaringsbasert mastergrad, erfarte jeg at denne praksisen selv åpnet for bredere diskusjoner og mulighetsrom, i samtaler med andre, ofte lignende praksiser. For meg danner stedene der noen holder på med noe, en praksis, grunnlaget for undring, drøfting, åpninger og muligheter, og er førende for hva slags forskning jeg trives med. Jeg er også veldig opptatt av hvor praksisen er, og av rommenes, både de fysiske og relasjonelle, betydning i det som finner sted.
Det forskningen jeg har fått holde på med, har alltid være fundert i denne overbevisningen om at det er møtene og praksisen, og rommene der disse er, som kan danne grunnlaget for ny kunnskap og enda flere spørsmål. Dette har også vært noe jeg har jobbet med i forhold til metode, og jeg har brukt mye tid på å tenke om hvordan man kan hente inn kunnskap fra praksis, spesielt med utgangspunkt i rommene. I forskning med mennesker er det vanskelig å finne balansen mellom egen forskningsformidling og det å gi rom og stemme til dem man forsker med. Denne utfordringen, altså å ikke frata andre rom og stemme, er del av alle relasjoner vi går inn i, både profesjonelt og privat. For meg er dette tema det aller mest sentrale for meg som forsker.
Både min avhandling om marginalitet i det offentlige rom, og mitt postdoktorprosjekt om forståelser av gjestfrihet i forbindelse med migrasjon, handler dypest sett om hvem som får rom og stemme, hvor, hvordan og på hvilke måter.
Min avhandling Calling Bodies in Lived Spaces:Spatial Explorations on the Concept of Calling in a Public Urban Space kombinerer perspektiver fra romteori, etikk og feltarbeid, og fokuserer på motsetningene i levde rom gjennom observasjoner av møter og interaksjon mellom ulike grupper i det offentlige roms hverdagsliv. Den er et tverrfaglig bidrag til diakonivitenskapen. Interessen ligger i livene som diakonien tradisjonelt har vært opptatt av og rommene der disse livene leves. Avhandlingen utforsker kallstanken gjennom narrativer om disse livene og rommene. Videre utfordrer den og bidrar til tradisjonelle ideer om kall slik det forståes i skandinavisk sammenheng. Disse forestillingene som har sine utspring i fortolkninger av Luther, plasserer kallet mellom mennesker, i motsetning til at det er noe som er utelukkende guddommelig og kirkelig.
I mitt postdoktorprosjekt, Magnificent Encounters in Borderland, utforsker jeg grenselandsproblematikk fra tre ulike perspektiv. Disse er romteori, teologi og fenomenologi, alle som grunnlag for metode- og teologiutvikling. Helt sentralt for alle disse er kroppen.
Rom forstås aktivt som intrikate nett av relasjoner og forhold som stadig produseres og reproduseres. Rom er formative. Romanalysen vedrører altså aktive produksjonsprosesser. I Nordiske grenseland er det slik at både de kommende og de værende alle produserer rom, og disse rommene eksisterer fra de trer inn i hverandres kroppslige sfære.
Det teologiske perspektivet har sitt utgangspunkt i skandinavisk skapelsesteologi. Denne teologiske tradisjonen er sentral for nordisk kulturell og religiøse arv, og kan slik være linse for å avdekke og fortolke nordisk gjestfrihet. Det har med menneskesyn å gjøre, at vi hele tiden er ansvarlige for den pågående skapelsen, og for våre stadig skapte medmennesker. Den andre har alltid vært en sentral figur og fenomen for teologien, der oppgaven har være å erfare den andre. I fenomenologien gjør det faktum at vi deler [skapt] liv, virkelighet og verden oss til del av samme livsverden. Virkeligheten er altså åpen, som gir rom for å tenke otherness og endring for verden. Dette er altså normativ, filosofisk, livstolkende perspektiv på Gud, livet, mennesker og verden.
Grenseland er områder der tradisjonelle motforhold mellom sekulær og hellig, religion og politikk, etikk og emikk er omdiskutert og reformattert. I den praktiske, empiriske verden [levde rom] er dette sjelden binærer. An romlig fortolkning er alltid triadisk, den avviser alle binærer, det er alltid noe tredje. Dette premisset utfordrer oss til å utvide utover binærene fra utgangspunktet.
Nå forsker jeg primært på tema i skjæringspunktene mellom migrasjon og religion. Når religion og migrasjon møtes, skapes nye rom, nye relasjoner, nye utfordringer og nye spørsmål. I disse ligger det et stort mulighetsrom for kunnskapsutvikling og -deling, som kan bidra i en rekke praktiske og akademiske felt.
Interesser: Medborgerskap, dialog, migrasjon og religion, fenomenologi, profesjonsetikk, diakonivitenskap, urbanitet og romteori
Undervisning
REDI 4001, Religion and Migration
Tidligere undervisning
Etikk i møtet mellom giver og mottaker, DIAK 2204/4204 (2010)
Skriveseminar, DIAK4220 (2010/2011)
Fra rom til rom 1, DIAK4221 (2010/2011)
Fra rom til rom 2, DIAK4222 (2011)
Masteroppgave profesjonsetikk og diakonivitenskap, (2011-2016)
Citizenship, DIAK4223 (2014)
Religion, Migration, Citizenship and the Borderland. Course coordinator and teacher, 10 ECTS, included excursion to Texas/Mexico, TFF4777 (2014)
Religion, Migration and Citizenship, teacher, REDI4001 (2017-)
Bakgrunn
- Ph.d: “Calling Bodies in Lived Space. Spatial Explorations on the Concept of Calling in a Public Urban Space”, Det teologiske fakultet (2016)
- Master i Profesjonsetikk og diakoni fra Det teologiske fakultet (2006)
- Barnevernpedagog fra Høgskolen i Sør-Trøndelag (2002)
- Har profesjonell bakgrunn fra rusomsorgen, både i behandlingsapparatet og i lavterskeltiltak.